rayan
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 2
دیروز : 43
افراد آنلاین : 1
همه : 6861
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

كودك بيش فعال و ورزش     

چرا ورزش براي كودك بيش فعال ضروري است؟  

 

همانطور كه مي دانيد يكي از نشانه هاي بيش فعالي در كودك بي قراري است. اگر تا به حال با يك كودك بيش فعال مواجه شده باشيد، حتما متوجه شده ايد كه نمي توانند چند دقيقه سرجايشان بنشينند و دائما توي صندلي شان وول مي خورند    .

طبيعي است كه ورزش كردن راهي براي آزاد كردن اين انرژي هاي نهفته در كودك است و در كنار دارو و رفتار درماني مي تواند به بهبود وضعيت فرزندتان كمك كند علاوه بر اين ورزش كردن كودكان بيش فعال باعث بهبود عدم توجه، تكانش گري و مهارت هاي اجتماعي اين بچه ها خواهد شد    .

كدام ورزش ها براي كودكان بيش فعال توسط كارشناسان توصيه مي شود؟

دوچرخه سواري، شنا و فوتبال جزو ورزش هايي هستند كه متخصصان براي كودكان بيش فعال توصيه مي كنند.

چه ميزان ورزش براي كودك بيش فعال مناسب است؟
۶۰ دقيقه ورزش متوسط تا شديد در تمام روزهاي هفته. جالب است بدانيد كه حتي خارج شدن از خانه و گذراندن چند دقيقه وقت در فضاي باز هم مي تواند كودك بيش فعال را آرام كند. بر اساس مطالعه اي كه به تازگي انجام شده، پياده روي آرام كودكان بيش فعال حتي به مدت بيست دقيقه باعث مي شود كه بتوانند بهتر و بيشتر تمركز داشته باشند و مراقبت از كودك را آسانتر مي كند.

 تاثير ورزش بر مغز كودك بيش فعال 

 

ورزش و فعاليت بدني فقط به تقويت ماهيچه ها كمك نمي كند، بلكه مغز كودك را نيز ورزيده مي كند. وقتي بچه ها ورزش مي كنند مغزشان شروع به ترشح تركيبات شيميايي مي كند كه با آنها انتقال دهنده عصبي گفته مي شود. از جمله اين انتقال دهنده ها مي توان به دوپامين اشاره كرد كه نقش مهمي در افزايش تمركز كودك بيش فعال دارد.
داروهايي كه براي درمان بيش فعالي كودك تجويز مي شود هم دقيقا همين تاثير را داشته و باعث افزايش انتقال دهنده هاي عصبي مي گردند. پس طبيعي است كه با ورزش كردن مي شود علائم بيش فعالي را در كودك كاهش داد يا مهار كرد. خبر خوب ديگر هم اينكه با ورزش كردن مي شود عملكرد و تاثير دارو را بر كودك بيش فعال تقويت كنيد.
محققان معتقدند كه ورزش و فعاليت بدني به چند شيوه مختلف بر مغز كودك بيش فعال اثر مي گذارند:
۱- به نظر مي رسد جريان خوني كه به بخش هاي دخيل در فكر كردن، برنامه ريزي، كنترل هيجانات و رفتار مغز كودك بيش فعال مي رسد، به اندازه كافي نيست، در حاليكه ورزش كردن مي تواند جريان خون به اين بخش هاي مغز را بهبود دهد.
۲- ورزش كردن عروق خوني مغز را تقويت مي كند و در نتيجه باعث بهبود قدرت فكر كردن در كودك بيش فعال مي شود.
۳- ورزش كردن فعاليت بخش هايي از مغز را كه مسئول فكر و تمركز هستند، بهبود مي بخشد.

در پاسخ به اين سوال كه آيا بيش فعالي درماني هم دارد،مي توان توضيح دادكه كودك بيش فعال را حتما بايد به يك روانشناس برد تا حركات اصلاحي را به او آموزش دهد. اينگونه كودكان نياز به توجه و تشويق بيشتري دارند. ما به والدين ياد مي دهيم كه هر وقت كودك بيش فعالشان رفتار آرام و خوبي انجام داد، به او جايزه و پاداش بدهند و كودك را به سمت رفتارهاي آرام و باطمأنينه سوق بدهند. برخلاف تصور برخي از والدين و يا توصيه اطرافيان هرگز نبايد كودكان مبتلا به بيش فعالي را به سمت ورزش هاي خشن و رزمي مثل كاراته و بوكس هدايت كرد.
وي در ادامه افزود:«كنترل بيش از حد كودك بيش فعال، طولاني شدن و عميق تر شدن روند اين بيماري را به دنبال دارد. به همين علت است كه ما به خانواده ها توصيه مي كنيم وقتي كودك بيش فعالي  دارند و فضاي خانه شان هم اجازه نمي دهد كه كودك به اندازه كافي فعاليت داشته باشد، او را بيشتر به پارك و فضاهاي طبيعي ببرند. اين گونه كودكان را بايد به طور منظم به باشگاه هاي ورزشي برد تا بتوانند در روز چند ساعت ورزش كنند و انرژي آنها  تخليه شود.

 

چند نكته كليدي براي تشويق كودكان به ورزش 
 

علاوه بر كاهش علائم بيش فعالي، كودكان از حضور در برنامه هاي روتين ورزشي و انجام فعاليت بدني منفعت هاي ديگري هم مي برند چون ورزش در موارد زير نيز موثر است:
كنترل وزن و پيشگيري از چاقي
نگهداشتن چربي و قند خون در محدوده طبيعي
افزايش اعتماد به نفس و عزت نفس

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ] [ ۰۹:۵۶:۱۸ ] [ vahid ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب